Konspekt może być wykorzystany do hospitacji diagnozującej, czyli sprawdzenia wiedzy i umiejętności uczniów na zakończenie pierwszego etapu edukacyjnego.
Temat ośrodkowy – Polska moja Ojczyzna. Temat dnia – Kraków w legendzie. Temat lekcji – Zbieramy informacje o Krakowie. Cele:
- utrwalenie zasad pisowni wielką literą
- doskonalenie techniki dodawania sposobem pisemnym
- doskonalenie techniki czytania ze zrozumieniem
- doskonalenie efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, podejmowanie grupowych decyzji
- kształtowanie postaw młodego Polaka
- wzbogacanie wiedzy dotyczącej dziedzictwa kultury narodowej
- wdrażanie do samodzielnego zdobywania wiedzy
- rozwijanie umiejętności wybiórczego korzystania z informacji
Środki dydaktyczne: encyklopedia, poradnik, plan miasta Krakowa, mapa Polski, CD z nagraniem krakowskiego hejnału, krzyżówka, tabela z odległościami między miastami, podręcznik do klasy III „Wesoła Szkoła”, mapki administracyjne, kolorowe plansze, podpisy pod obrazki, losy, Metody – czynnościowe, drama, gorąca piłeczka Formy pracy: zespołowa, zbiorowa, indywidualna Standardy wymagań 1.1.a – czytanie tekstów literackich, w tym legendy; 1.1.c – czytanie tabeli; 1.4.d,e – odczytywanie danych z planu, mapy; 2.3. – pisanie - przestrzeganie norm ortograficznych; 3.6.b – rozumowanie – rozpoznawanie charakterystycznych cech i własności figur; 4.1. – korzystanie z informacji – wskazywanie źródła informacji, posługiwanie się nim; 5.3.a – wykorzystanie wiedzy w praktyce – wykonywanie obliczeń dotyczących odległości; 5.5.b - wykorzystanie wiedzy w praktyce – wykorzystanie w sytuacjach praktycznych własności figur Treści programowe
- PP – ojczyzna-legendy narodowe;
- PP11 – swobodne i spontaniczne wypowiedzi uczniów;
- PP15 – uważne słuchanie wypowiedzi innych;
- PP14 – ciche czytanie ze zrozumieniem;
- PP24 – pisanie z wykorzystaniem elementów zasad pisowni;
- PP26 – liczenie;
- PP44 – różnorodność dziedzictwa kulturowego
Przebieg zajęć:
- Wysłuchanie przez dzieci nagrania hejnału – uczniowie na tej podstawie odgadują temat lekcji
- Napisanie przez ucznia na tablicy słowa Kraków – wielka litera w nazwach miast, poprawność ortograficzna
- Zbieranie informacji o Krakowie
- z jakich źródeł, z jakich materiałów możemy czerpać informacje o Krakowie? – z mapy, z książek, legend, przewodników, encyklopedii ...
- podział klasy na 5 grup wg wylosowanych literek – M – mapa, P – plan, PRZ – przewodnik, E – encyklopedia, L – legenda
- rozdanie materiałów – jakich informacji możemy dowiedzieć się z:
- mapy Polski – położenie geograficzne Krakowa, nad jaką rzeką leży, jakich wielkości jest to miasto?
- planu Krakowa – nazwy ulic, obiekty Krakowa, dzielnice
- przewodnika – plan Krakowa, informacje o obiektach, telefony i adresy turystyczne, dane o Krakowie
- encyklopedii – historia Krakowa, gospodarka, polityka, przemysł, zabytki, uczelnie itp.
- legendy – o pewnych faktach, które mogły mieć miejsce (opowieść często osnuta na wątkach ludowych, fantastyczna)
- Prezentacja zebranych informacji przez poszczególne grupy
- Wielka litera w nazwach własnych
- rozwiązywanie krzyżówki – praca indywidualna
- Wrota, które służą do przejazdu w murze obronnym – Brama Floriańska
- Mury obronne w Krakowie – Barbakan
- Dawna siedziba królów polskich w Krakowie – Wawel
- Budowla z XIV – XVIw. przebudowana w XIXw. Z udziałem Jana Matejki, w przyziemiu część handlowa – Sukiennice
- Kościół, w którym znajduje się słynny ołtarz Wita Stwosza – Kościół Mariacki
- Legendarny smok mieszkający u podnóża Wzgórza Wawelskiego – Smok Wawelski
B |
R |
A |
M |
A |
F |
L |
O |
R |
I |
A |
Ń |
S |
K |
A |
|
|
|
|
B |
A |
R |
B |
A |
K |
A |
N |
|
W |
A |
W |
E |
L |
|
|
S |
U |
K |
I |
E |
N |
N |
I |
C |
E |
|
|
K |
O |
Ś |
C |
I |
Ó |
Ł |
M |
A |
R |
I |
A |
C |
K |
I |
|
S |
M |
O |
K |
W |
A |
W |
E |
L |
S |
K |
I |
|
- Obliczanie odległości z różnych miast Polski do Krakowa z wykorzystaniem tabeli odległości – praca w grupie
- kreślenie odcinków – łączenie punktów – łamana – każdy uczeń otrzymuje mapkę z naniesionymi miejscowościami – praca indywidualna
- obliczanie odległości między miastami – dodawanie sposobem pisemnym – praca zespołowa
Grupa 1 – Białystok – Warszawa – Kraków Grupa 2 – Lublin – Rzeszów – Kraków Grupa 3 – Szczecin – Wrocław – Kraków Grupa 4 – Gdańsk – Poznań – Kraków Grupa 5 – Bydgoszcz – Łódź – Kraków
- określenie położenia geograficznego poszczególnych miast
- Tworzenie rzeźb zabytków Krakowa – Bramy Floriańskiej, Barbakanu, Wawelu, Sukiennic, Kościoła Mariackiego – praca grupowa
- Podsumowanie – „Gorąca piłeczka” – nauczyciel rzuca piłeczką do dziecka i zadaje pytanie dotyczące materiału z lekcji, uczeń musi jak najszybciej odpowiedzieć na pytanie i odrzucić piłeczkę.
Dorota Rączyńska |